Wednesday 4 February 2015

Krabi Trip 2015- Day 1: Aonang Miti Resort

24.01.2015

Hari ni aku da start kerja balik.. semalam MC sebab penat sangat... Overall aku rasa best sangat holiday kat Krabi ni!! serious tak rugi kalau nak bercuti kat sini..

Ok.. flight ke krabi kol 5ptg. Cam biasa kakak aku tolong hantar kat KLIA2. Kali ni sampai awal sikit sebab nak relax2 & explore KLIA2 ni. Sempatlah makan Prosperity Burger kt sini.. Favorite Mr. H. Setahun sekali je ada burger ni...

Flight memang on-time. Sampai Krabi Airport dalam lebih kurang 1jam lebih. Sekejap je.. sape yang pre-book meal pun cam rugi sebab kejap je. Krabi Airport ni kecik je..so xpenat nk jalan. Lepas da settle kat imegresen, terus kitorang tukar duit kat Money Changer. Agak rugi gak sebab time ni currency Malaysia memang jatuh. 100baht: RM 11.7!!

Lepas da tukar duit, cepat-cepat g kaunter tiket bas ke Ao Nang. 150baht/person. Sebab sakit hati dengan currency Msia, kitorang pejam mata assume gak 150baht = RM 15..hehe...kalau tak pening nk convert2 kan. Lepas tu, driver akan tanya hotel sebab bas akan berhenti kat depan hotel. Bagus betul..Kol 6 (waktu Thai) agaknya baru bas gerak. Cm da nak maghrib2 da time ni... Nampak la sunset dr dalam bas

Tiket bas BHT150

ni dia bas yg kami naik
Dalam bas.. ada air-cond
Yang bestnya, bas ni berhenti kat Aonang Miti Resort dulu..tu yang best...hehe... Sampai-sampai terus checkin hotel. Sempat tanya-tanya gak harga Phi-Phi Island Tour dengan sewa motor. Harga agak mahal gak sebab kami budget untuk Phi-phi tour 1000baht & sewa motor 200baht/day.

Pintu masuk Aonang Miti Resort
Lepas settle urusan check-in kami dibawa ke bilik. Nombor bilik kami 303. Kami book Standard Room je.. harga dalam RM110/night kalau tak silap. Bilik kami ni agak special sikit.. sebab masuk2 bilik jumpa balcony dulu pastu baru ke katil. Katanya sebab kami request bilik Honeymoon..hehehe...ok la tu...cantik gak. Hotel ni hotel baru. Cantik dan bersih. Pool dia tak besar pun..tapi ok la... sebab kalau hotel-hotel budget area Aonang ni, biasa nya tak ada swimming pool. Hotel ni tak provide breakfast & tak ada cafe pun. Standard room tak ada bathtub pun. Kalau nak kena stay Deluxe Room. Hotel ni ada provide wifi.

Bilik kami 303
ni la..masuk2 jumpe balcony dulu
queen bed
simple je.. ade fridge

toilet yg ceria

Lepas da rehat-rehat kejap. Kami terus berjalan nak cari travel agent untuk Phi-Phi Tour esok. Yang tak best nya Aonang Miti Resort ni agak jauh gak..Rasanya dalam 15minit jalan baru sampai Pantai Aonang (kalau jalan sambil singgah2 boleh jadi 30minit). Akhirnya kami da book Phi-Phi Island dengan harga 1000baht. Lepas tu baru kami makan. Malam tu aku makan nasi goreng seafood & Mr. H makan Nasi pattaya. Sempat order Banana Nuttela Pancake. Memamg sedap!! Restoran ni kat area Aonang Smile Hotel. Makanan kat Aonang ni memang agak mahal sikit. Almaklumlah tempat tumpuan pelancong.. Budget kena lebih sikit untuk makanan.

Lepas settle makan, konon nak beli waterproof bag. Survey2 harga dalam 350baht-450baht untuk yang 10L. Lepas pikir-pikir balik, tak jadi beli & decide guna je backpack. Jalan-jalan lagi beli waterproof hp casing dan topi. Lepastu sempat singgah 7E beli gula-gula & minum jap terus balik hotel..

view time malam

view pagi-pagi

1. lagi art.. mcm ada sambungan jer dr cite ko ni. suspens lak.. ala2 drama gitu.. hehe..
    bestnye bercuti.. nak gakkk... :D

1. ni baru day 1 affa... ada lagi 3 hari punya citer...kih3... mmg best bercuti kat sini affa..tbe2 ade org thai ckp klate tu mmg xle blah... insyaAllah lain kali nak g lagi krabi ni..jum kte double honeymoon sesame =)

2. jommm..tp maksure ko bgtau awal2 la..jgn dah beli tiket baru inform..hanginnn..hahaha

3. hehehe....tu tips nk dpt tix murah affa...xbole bli sesame...

2. Wahh..bestnye baca review ni =)