Friday 31 July 2015

Rendang Ayam style aku

Kejap je da habis puasa pastu sekarang da raya...waaa...cepat sungguh masa berlalu.

Tahun ni merupakan tahun pertama aku dan Mr. H raya di rumah sendiri (rumah kuarters sebenarnya). So, aku pun masak Rendang Ayam untuk rumah parents & FIL aku. Tak banyak pun 2 ekor ayam je. Ayam da siap-siap beli kat Mydin USJ. Adalah dalam 3kilo ayam tu.

Paling mencabar nak siapkan rendang ni...cuci ayam dan potong ayam..kat Mydin haritu da siap-siap potong..tapi besaw-besaw sangat..Kena la potong kecik cket baru sedap dan cepat masak. Tapi kalau kecik sangat takut cepat hancur.

Aku cuba guna rempah rendang Adabi. Actually tak ada la segera sangat. Banyak benda kena prepare juga. Resepi rendang ni aku buat sesuka hati aku...hehehe

guna Adabi yang ni

Resepi cara aku
2 ekor ayam
2 paket rendang ADABI
Santan
sedikit air
Kerisik
Daun limau purut
Cili api
Garam
Gula

Bahan yang kena blend
Bawang putih
bawang merah
halia
lengkuas
serai

Caranya:
1) Lepas da siap blend, campurkan rendang ADABI. Biarkan sekejap
2) Panaskan minyak dan masukkan campuran No 1 dan kacau sehingga pecah minyak
3) Masukkan ayam
4) Masukkan santan dan sedikit air dan kemudian masukkan kerisik
5) Masukkan cili dan kerisik. Perasakan dengan garam dgn gula
6) Masak sehingga masak/kering

bahan blend

lepas da campur semua bahan

ayam dah nak masak


da siap!!




1 comment: